Tattoos zijn een boomende business. Jaar na jaar stijgt de populariteit van tatoeages. De Belgisch-Nederlandse tattoo-industrie telt wel vijfduizend tattooshops.
Droom je van je eigen tattoo-onderneming? Bedenk dan dat een succesvolle tattooshop naast passie, ook allerlei belangrijke skills vraagt. In dit artikel ontdek je welke skills je nodig hebt voor je eigen tattooshop.
Creatieve skills
Als zaakvoerder ontferm jij je over al het zakelijke, organisatorische en administratieve. Zo kunnen je artiesten zich ongestoord op het creatieve richten.
Toch beheers je ook cruciale creatieve skills. Tattoos zijn uiteraard je passie. Je bent perfect op de hoogte van de laatste nieuwe trends en stijlen. ‘Fine line’, ‘bio-organic’, ‘dotwork’: voor elke tattoostijl ken je de juiste artiest.
Zelf kunnen tekenen en ontwerpen is niet doorslaggevend. Maar het is beslist een meerwaarde als je weet hoe je een origineel ontwerp maakt en een basiskennis anatomie hebt.
Technische skills
Tattooshops zijn streng gereglementeerd. Daarom ken je alle hygiëne- en veiligheidseisen. Je zorgt dat de steriele werkruimtes brandschoon zijn en je artiesten enkel met kwalitatief materiaal en goedgekeurde producten werken.
Jij draagt de eindverantwoordelijkheid. Daarom ga je enkel in zee met betrouwbare leveranciers en professioneel opgeleide artiesten. Je hebt de nodige licenties en vergunningen en weet ook waarom ze bestaan.
Zakelijke skills
Je opent niet zomaar even een winkeltje. Bij voorkeur heb je al ondernemingservaring en weet je wat een leidinggevende functie inhoudt.
Als ondernemer stel je een realistisch businessplan op, beheer je de financiën en zet je je zaak op de kaart.
Organisatorische skills
Een tattooshop eist elke dag weer planning en flexibiliteit. Sommige sleeves vragen wel tien sessies. Wat als de klant niet komt opdagen of je tattoo-artiest onverwacht uitvalt?
Dan schud je meteen een noodoplossing uit je mouw. Want als zaakvoerder bewaar je altijd het overzicht en ben je voorbereid op elke rampspoed.
People skills
Zonder mensen sta je nergens. Daarom draag je empathie hoog in het vaandel. Je hebt geen personeel, maar een team. Je begrijpt dat elke artiest zijn unieke eigen stijl heeft en koppelt hem als een geboren matchmaker aan de juiste klant.
Als vurige tattoo liefhebber weet je dat een tatoeage zoveel meer is dan inkt. Het is een stukje identiteit, een eerbetoon, een herinnering, een levensstijl.
In je winkel komen geen klanten, maar gelijkgestemde zielen. Met je bijzondere empathische, sociale en communicatieve ‘people skills’ stel je iedereen die je shop binnenwandelt meteen gerust.
Een tattoo franchise starten
De tattoo-industrie is een wonderlijke wereld. Als je hard werkt, draai je een mooie omzet terwijl je elke dag met je passie bezig bent. Wie kan dat zeggen? Maar de sector is niet risicoloos. Jaarlijks doen tientallen shops de boeken toe.
Zet je je eerste stappen in de tattoo-industrie? Check dan de franchisemogelijkheden. Als franchisenemer sta je er namelijk niet alleen voor. Terwijl je je eigen bedrijf start, houdt een gevestigde merknaam een oogje in het zeil.
De knowhow en begeleiding van een gereputeerd tattoo bedrijf verhogen je slaagkansen. Die tattoo business gooit zijn goede naam namelijk niet zomaar te grabbel. De studio onder wiens naam je je franchise start, heeft er dus evenveel baat bij dat je zaak een succes wordt.
Inksane tattoo Gent
Dat franchising in het inktwereldje loont, bewijst het verhaal van Inksane. Oprichtster Sandy Verfaille startte in 2010 haar studio in het West-Vlaamse Roeselare. In de jaren daarop ontpopte de tattoo-artieste zich als professionele tattoo shop eigenaar. Eind 2019 opende in Sint-Niklaas de tweede Inksane-vestiging. Brussel verwelkomde in 2022 de derde Inksane-studio.Aan geïnteresseerde franchisenemers is er duidelijk geen gebrek. Want sinds april 2024 kan je ook bij Inksane tattoo Gent terecht. Komt er na vier Vlaamse vestigingen binnenkort een nieuwe Inksane-tattooshop bij?